SUKURTI MONSTRAI „MATUOJANTYS“ EMOCIJAS
Vaikų, turinčių autizmo spektro sutrikimą, emocijos dažnai gali būti neperskaitomos ar klaidingai interpretuojamos. Tai vyksta dėl sudėtingų žmogaus smegenų žievėje esančių vadinamųjų „veidrodinių“ neuronų mažesnio aktyvumo. Reiškia, kuo mažesnis šių neuronų aktyvumas, tuo mažiau perimama, atkartojama, atpažįstama emocinių reakcijų – džiaugsmo, liūdesio, pykčio ir kt. Šią problemą ėmėsi spręsti klaipėdietė Justina Žemgulienė, kuri trejus metus gilinosi į autistiškų vaikų emocinį pasaulį, konstravo, siuvo, modeliavo, rinko medžiagiškumą bei sukūrė vadinamuosius „Boomogi“ monstrus. Šiandien su Justina apie tai ir kalbame…
Justina, kas yra Boomogi monstras?
Boomogi monstras yra mano ilgų metų kūrybos patentuotas išradimas bei rezultatas, kokio pasaulyje nėra. Tai iš esmės yra pagaminti keturi kūnai ir įvairios kūno dalys, iš kurių, magnetų pagalba, konstruojami emocijas ir būsenas atspindintys monstriukai. Nors iš esmės jie kurti buvo iš mano pedagoginio noro padėti autistiškiems vaikams – jie tinka ir kitus sutrikimus turintiems vaikams bei suaugusiems. Tokio monstro svarba – padėti žmogui atpažinti savo emocijas per monstro konstravimą bei jas suprasti. Monstras yra universalus – jis gali turėti ragus, uodegą, rankas, kojas ir pan. O taip pat labai lengvai gali būti iškonstruojamas.
Kokią funkciją atlieka šis Boomogi monstras?
Pirmiausia, toks monstras vaikui gali būti svarbiu paramos šaltiniu – juk kiekvienas turi savo mylimiausią žaislą arba „draugą“, su kuriuo keliauja, dalijasi savo jauduliu, priglaudžia. Kita svarbi tokio monstro funkcija – edukacinė. Ne visos detalės tinka monstro kūnui, tai reiškia, kad vaikas skatinamas ieškoti ir formuoti „veido“ supratimo, t.y., burna/akys fiksuojamos tik ten, kur jos tinka. Dažnai vaikai su autizmo spektro sutrikimu gali sunkiau sudėlioti žmogaus veidą. O šis monstras tai gali padėti išmokti. Na, ir svarbiausia – monstras gali būti pasitelkiamas emociniam intelekto ugdymui – tai puiki priemonė atpažinti emocijas/jausmus artimiesiems arba specialistui/tėčiui/mamai aptarti su vaiku per monstrą savo jausmus.
Ar galima teigti, kad Lietuvoje pamažu kelią skinasi tam tikra emocinio raštingumo terapinė programa pasitelkiant šiuos monstrus?
Iš dalies taip. Monstras yra tam tikra prasme abstrakcija, kuri padeda vaikui išreikšti, keisti savo emocinę būseną per kūrimą, konstravimą. Galbūt, ateityje monstrai galėtų pasitarnauti ir atliekant mokslinius tyrinėjimus. Šiuo metu manau, kad jie išbaigti, monstrų pilną rinkinį sudaro 65 detalės. Tai reiškia, kad tikrai pasirinkimo galimybė labai didelės žmogui, kuris nori per monstrą išreikšti savo vidinį pasaulį ir būsenas. Pastebiu, kad monstrai pasitelkiami ir įvairiose terapinėse, konsultavimo ar savipagalbos grupėse, kuriose dalyviai gali panaudoti monstrą per savo vidinių jausmų išraišką ir analizę.
Dėkoju už pokalbį!
Kalbino: Brigita Kreivinienė
Fotografijų autorė: Vilma Zalanskaitė